Minulla oli ollut jo ei-aikuisen silmät, ne joiden kiilussa kirjoitin runojani. Mutta ei voi puhua, että minulla olisi ollut lapsen silmät.
Mutta nyt aloin kuvitella kaikenlaista: nenäliinoja ja roskia heräämään linnuiksi tuulessa, syksynlehtiä liekeiksi, jotka leviäisivät viereisen rakennuksen katolle, ilmeitä autojen puskureilla... Aloin mielessäni herätellä elotonta luontoa liikkeeseen ja elävöittämään jo elollista, aktiivisesti ja kokoajan. Muistin kun sitä noin aktiivisesti tein, että lapsena tein lähinnä samaa.
Oli kuin olisin löytänyt uuden taidesuuntauksen, jossa yhdistyy kaikki mistä pidän, surrealismista ja kuvien magiasta yhteiskunnalliseen kommentaariin, klassisiin tarinoihin, satuihin, fantasiaan, maalaustaiteeseen kokonaisuudessaan... En osannut piirtää, enkä valokuvata, mutta tiesin, että minun on päästävä tekemään animaatioita.
Jossain
vaiheessa sitten lainasin kameran ja jalustan, leikkelin kuvakirjoista
ja lehdistä kuvia ja aloin yksinkertaisesti liikuttaa niitä kameran
alla, kuvat otin automaattiasetuksin.
Aivan
alkuaikojeni animaatioissa haistatin pitkät animaattoreiden ajoittain
miltei huoneentaulumaiselle säännölle, joka liittyy filmikameran
mekaniikkaan ja ihmissilmän huijaamiseen, että täytyy olla vähintään 12
kuvaa sekunnissa. Vaihtelin kuvien pituuksia joskus jopa kolmen kuvan ja
joskus enimmillään kymmenen kuvan sekuntivauhdilla. Ja vaikka en halua
antaa tätä minään ehdottomana suosituksena, kehotan animoinnista
kiinnostunutta lukijaa, jos kärsivällisyyden puute voi mitenkään olla
esteenä animoinnille, aloittamaan samoin. Jokaisen kuvan pituuden voi
määrittää editorissa ja luoda animaation rytmin ja liikkeen.
Kärsivällisyys
kehittyy ajan myötä, mutta alussa se ei voi olla hyvä, eikä sen
tarvitse olla niin kovin hyvä, etenkin jos sen harjoittaminen estää
kaiken luontevan tekemisen ja inspiraation. Jos aloittaa vasta
animoinnin, ei voi olettaa, että saisi kohtaustaan kovinkaan usein
rytmittymään oikein kahteentoista kuvaan sekunnissa, eli saisi liikkeen
toimimaan kuten haluaa. On hyvä harjoitella ja harjoittaa
animaatiosilmää vähemmillä kuvilla ja suurpiirteisemmillä liikkeillä.
Animoimisen aa ja öö ei ole tarkkuus vaan intohimo, joka ennenpitkään synnyttää tarkkuuden. Kuka tahansa voi olla yksi niistä animaattoreista, jotka eivät saa ainoatakaan animaatiota, edes kolmi-minuuttista, valmiiksi, kun kuvaavat loputtomiin samoja testiotoksia.
Animoimisen aa ja öö ei ole tarkkuus vaan intohimo, joka ennenpitkään synnyttää tarkkuuden. Kuka tahansa voi olla yksi niistä animaattoreista, jotka eivät saa ainoatakaan animaatiota, edes kolmi-minuuttista, valmiiksi, kun kuvaavat loputtomiin samoja testiotoksia.
Tietenkin on monenlaisia tulokulmia, mutta tämänkaltaiseen hahmottamaani, vähitellen tarkentavaan animoinnin oppimisen teoriaan en ole törmännyt, vaikka itselleni se oli ainakin mitä luontevin. Ja se on meidän aikanamme myös mahdollista ajatella noin, toisin kuin silloin, kun animaattoreilla ei ollut tietokoneita ja mentiin filmikameran ehdoilla.
Esittelen
näiden puheiden myötä ihka ensimmäinen animaationi, mielestäni se on
yhä riemukas, vaikka se on huoneentaulujen vastainen, ja erittäin, siis
todella nopeasti tehty. Nimesin animaatioprojektejani jo tuolloin
"Runokuva produktioiksi", mikä muuttui myöhemmin muotoon Runokuva
projektiot. Tämä ehkä siksi, että minusta on hauska ajatella itseni
studioksi. (Älkää painako kuvaa, vaan linkkiä sen yläpuolella, kuva on vain kaunista hämäystä.)
Nyt
olen jatkanut sitten animaatioiden tekemistä näistä horjuvista aluista
lähtien, kiertänyt runoanimaatioideni kanssa erinäisissä tapahtumissa,
tehnyt kaksi musiikkivideota ja lukuisia animaatioita. Olen toki yhä
aloittelija ja uskon, että niin pitkään kun teen yksin, pysyn
harrastelijana ja Runokuvissa on kokeellinen maku ja lyhyt muoto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti